Na co zwrócić uwagę wybierając ubranie na motocykl?

Autor: Ceresit PRO

Odzież skórzana czy tekstylna?

Skóra jest generalnie materiałem dużo bardziej odpornym na ścieranie niż odzież tekstylna, co ma ogromne znaczenie przy wszelkiego rodzaju mniejszych lub większych upadkach. Wszystko zależy oczywiście od stopnia jej grubości. Postęp technologiczny w produkcji materiałów wykorzystywanych do szycia odzieży motocyklowej, sprawia, że ta zaczyna dorównywać klasą ścieralności ubraniom ze skóry. W miejscach szczególnie narażonych na ścieranie stosuje się wstawki wykonane z kevlaru, karbonu lub metalu. Dużym minusem skóry jest jej słaba odporność na wilgoć. Skóra przemaka i niestety robi się ciężka. Tak samo słabo sprawdza się w czasie upałów, ponieważ nie przepuszcza powietrza. Odzież tekstylna wybierana jest głównie ze względu na komfort jej użytkowania i łatwość konserwacji oraz parametry techniczne – chłodzi latem i grzeje w zimne dni. Wykonana jest z trzech warstw: wierzchniej z odpornej tkaniny syntetycznej, oddychającej membrany odprowadzającej wilgoć oraz z podpinki chroniącej przed chłodem.

Kurtki motocyklowe

Najważniejszą funkcją kurtki motocyklowej jest zapewnienie motocykliście maksymalnej ochrony przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi i upadkiem na drodze. Jej najważniejszymi elementami są więc ochraniacze łokci, kręgosłupa i barków. W niektórych kurtkach można uzupełnić podstawowy zestaw ochraniaczy o te, które chronią obojczyki, klatkę piersiową, a także takie które mają zespolone ochraniacze. Te elementy mogą być wymienne i posiadać znak CE. Kurtka powinna być zaopatrzona w dużą ilość otworów wentylacyjnych, które podczas jazdy odpowiednio będą wentylowały ciało. Standardem jest jej wyposażenie w membranę i wypinaną podpinkę. Niezwykle istotna jest staranność wykonania i solidny materiał, z którego jest wykonana kurtka. Co ważne, kurtka powinna leżeć, jak druga skóra. Musi przylegać do ciała, nie odstawać i nie krępować ruchów.

Spodnie motocyklowe

Tak jak w przypadku kurtki, najważniejszymi elementami spodni są ochraniacze kolan i bioder. Bardzo ważne jest też wykonanie z odpowiedniego materiału, odpornego na ścieranie. Spodnie powinny  odpowiednio chronić motocyklistę przed niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi, dlatego najlepiej by były wyposażone w podpinkę. Niektóre modele maja wszyte wstawki z kevlaru chroniące wewnętrzną część łydki przed poparzeniem od rury wydechowej. Kluczową rolę odgrywa długość nogawek, które nie powinny być zbyt krótkie, a same spodnie jak w przypadku kurtki, nie mogą być luźne, ale też nie powinny krępować ruchów.

Rękawice motocyklowe

Rękowice dla motocyklisty musza spełniać 3 podstawowe zadania: ochronić dłonie przed skutkami wypadku, zwiększać ich przyczepność na kierownicy i zapobiegać wychładzaniu dłoni podczas jazdy. Tak jak w przypadku pozostałej część ubrania motocyklisty, ważne są ochraniacze, w tym przypadku kostek i nadgarstków. Rękawice nie mogą być zbyt luźne, aby w czasie jazdy nie ześlizgiwały się z rąk.

Buty motocyklowe

Ich najważniejszą funkcją jest ochrona stopy przed zgnieceniem, złamaniem, lub innym groźnym urazem. Powinny być wyposażone we wstawki usztywniające pięty, palce oraz kostki. Niestety możliwość ich wentylacji w czasie jazdy jest mocno ograniczona, dlatego ważny jest materiał, z którego są wykonane. Musi mieć oddychającą membranę. Buty nie mogą być zbyt ciasne, ale też niezbyt luźne, by noga w czasie jazdy nie ześlizgiwała się z dźwigni biegów. Niektóre modele wyposażone są w tym miejscu na stopie w specjalne antypoślizgowe wstawki.

I na koniec to od czego powinno się zaczynać – kask motocyklowy

To najtrudniejsze zadanie ze wszystkich – istotny jest dobór kasku ze względu na wybór odpowiedniej marki i modelu. Skąd biorą się różnice w ich cenie?

Skorupa kasku

Materiał, z którego jest wykonany kask może różnić się pomiędzy poszczególnymi modelami jakością. Stąd kaski z wyższej półki mogą być droższe od tych z niższej. Najtańsze są oczywiście wszelkiego rodzaju kaski wykonane ze zwykłego plastiku. Co za tym idzie słaba jest też ich wytrzymałość na uderzenia. Najbardziej wytrzymały jest termoplastik, ABS i poliwęglan.

Dobra jakość to lepsze bezpieczeństwo związane jest z niższą wagą kasku. A to przekłada się z kolei na większy komfort ich użytkowania podczas jazdy. Kaski wykonane z włókna szklanego, karbonu (włókno węglowe), kevlaru i kompozytu (mieszaniny laminatów) są niezwykle lekkie i trwałe.

Wizjer

Oprócz bezpieczeństwa, kluczowa dla kasku jest dobre pole widzenia. Dobry wizjer nie powinien sprawiać problemów podczas otwierania. Jest też odporny na zarysowania. W czasie wypadku wizjer nie powinien tez połamać się i w ten sposób zrobić krzywdy motocykliście. Wizjer wykonany jest zwykle z pleksi lub lexanu. Wizjer nie powinien podczas jazdy parować – musi być więc wyposażony w antifog albo pinlock.

 Wyściółka

Wyściółka w kasku dzieli się na standardową i termoaktywną. Standardowa czyli bawełniana jest trudna do czyszczenia i powoduje większą potliwość głowy. Termoaktywna odprowadza wilgoć i powoduje, że wyściółka jest czysta. Ważne jest też, aby wyściółka była wypinana. Można ja wtedy bez problemu wyprać lub wymienić na nową.

 Dodatkowe akcesoria dla motocyklisty:

  •  Kamizelka odblaskowa,
  •   Pas nerkowy,
  •  Ochraniacz kręgosłupa, tzw. żółw,
  •  Kamizelka siatkowa z ochraniaczami na upalne dni,
  •   Kominiarka pod kask,
  •  Ocieplacze na dłonie i kolana,
  •  Odzież przeciwdeszczowa.

© 2013 Henkel Polska sp. z o.o.