Efektywna praca z domu - jak planować czas pracy

Autor:

  • PDF

    Utwórz PDF

  • Drukuj

    Drukuj

  • Zgłoś problem

    Zadaj pytanie

Programiści, graficy, tłumacze a nawet handlowcy – osoby wykonujące jeden z tych zawodów mogą pracować z dowolnego miejsca na ziemi. Praca w domu, choć ma wiele zalet, wiąże się z koniecznością planowania czasu pracy. Czy są skuteczne sposoby, aby pracując w domu, postawić wyraźną granicę między życiem zawodowym a prywatnym?
Efektywna praca z domu - jak planować czas pracy
Korporacje idą z duchem czasu

Dynamiczny rozwój nowoczesnych technologii i sposobów komunikowania się sprawił, że dziś firm pozwalających pracować swoim pracownikom z domu jest wiele. Zdecydowana większość działa w branży komputerowej i technologii informacyjnych, np. Dell, iBM i Microsoft. Zdalnie zatrudnia także Adobe (dostarcza oprogramowania graficznego), Citibank (jeden z największych banków) i Amazon (przedsiębiorstwo prowadzące największy sklep internetowy).

W domowym zaciszu pracuj efektywnie

Praca w domowym zaciszu ma wiele zalet: nie trzeba marnować czasu na dojazdy, można pracować w dowolnych godzinach, a także robić sobie przerwy. Łatwo jednak doprowadzić do zatarcia granicy między pracą a czasem prywatnym. Jeżeli pracujesz lub masz zamiar pracować zdalnie, to może się okazać, że… cały dzień spędzasz nad otrzymanymi zadaniami. Jak wypracować równowagę między życiem zawodowym, pracując w zaciszu własnego mieszkania? Okazuje się, że jest kilka sprawdzonych rozwiązań.

Krok 1 – przygotuj stanowisko pracy

Jeżeli zamierzasz pracować w domu, a nie np. przestrzeni coworkingowej, to potrzebujesz kącika do pracy. Najlepiej na domowe biuro przeznaczyć cały pokój, a gdy nie jest to możliwe, wydzielić przestrzeń np. w salonie. Bardzo prawdopodobne, że będziesz musiał przeprowadzić remont lub zakupić niezbędne meble, np. biurko, szafę na książki i segregatory czy wygodny, ergonomiczny fotel biurowy. Wydatki te, nawet jeżeli będziesz musiał zaciągnąć kredyt, traktuj w kategorii inwestycji – to sposób, abyś pracował wygodnie.

Jeżeli domowe biuro ma mieścić się np. w salonie, to wyraźnie zaznacz je, używając w tym celu mebli i dodatków. Ważne, abyś siadając przy biurku, czuł, że jesteś w pracy.

Krok 2 – ustal godziny pracy

Jednym z często popełnianych przez freelancerów błędów, jest brak wyznaczenia sobie godzin pracy. Nie musisz zrywać się z łóżka o 6 czy 7, ale dobrze, abyś ustalił sobie, w jakich godzinach będziesz wykonywał pracę. W ten sposób zawsze będziesz dążył, aby kończyć pracę np. o 17 czy 18. W innym przypadku szybko zauważysz, że wykonanie drobnych zadań, które zajęłoby Ci tylko kilka minut, przeciąga się na cały dzień.

Ustalając godziny pracy, będziesz mógł poinformować pracodawcę, kiedy jesteś dostępny pod telefonem. W ten sposób nie będziesz musiał rozmawiać o projektach w czasie wolnym.

Krok 3 – planuj zadania

W pracy domowej bardzo ważne jest planowanie zadań. Zlecenia, które masz do wykonania, możesz zapisać na kartce papieru, możesz również wykorzystać w tym celu jeden z darmowych lub płatnych organizerów online, np. Todoist, Wunderlist czy Evernote. Planując, szybko określisz priorytety. Zaczynaj zawsze od najtrudniejszych lub najważniejszych zleceń. Dzięki temu pozostałą część dnia pracy spędzisz na wykonywaniu zadań, które sprawiają Ci przyjemność.

Jeżeli zapisujesz zadania na kartce, systematycznie wykreślaj wykonane. Według specjalistów samo przekreślenie lub odhaczenie wykonanej czynności, daje nam poczucie sukcesu i motywację.

Krok 4 – usuń rozpraszacze

Z pewnością to znasz: 40 minut w serwisie społecznościowym, 10 minut na portalu z informacjami, kolejne 15 minut na rozmowie ze znajomym… Gdzie podziało się pół dnia? Aby nie okazało się, że po raz kolejny musisz pracować po godzinach, powinieneś usunąć wszelkie rozpraszacze. Na czas pracy wyłącz prywatny telefon i zablokuj strony, na które często odwiedzasz. Gdy skoncentrujesz się na zadaniach, szybko się z nimi uporasz.

Jeżeli zamieszkujesz z innymi osobami, to poinformuj je, w jakich godzinach nie mają Ci przeszkadzać. W ten sposób nie będziesz odrywać się do pracy.

Krok 5 – pamiętaj o przerwach

Pracując w siedzibie firmy, masz prawo do przerw. Nie powinieneś zapomnieć o nich, pracując w domowym zaciszu, bo dzięki nim będziesz pracował sprawniej. W zależności od charakteru pracy i przyzwyczajeń, możesz wykonywać przerwę po zakończeniu każdego zadania. Być może do gustu przypadnie Ci technika Pomodoro – po każdym 25-minutowym bloku pracy będziesz robić sobie 5-minutową przerwę, a po 4 rundach dłuższą, bo 15-minutową.

Praca w domu może być efektywna – wystarczy tylko, że odpowiednio się zorganizujesz. Przygotowując sobie miejsce pracy, planując i robiąc przerwy, szybko uporasz się z zadaniami, a przy okazji uda Ci się zachować równowagę między życiem zawodowym a prywatnym.

0 komentarzy do Efektywna praca z domu - jak planować czas pracy
Author photo
by dodać komentarz.

W ramach naszej strony stosujemy pliki cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. Możesz dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dla plików cookies. Zamknij